Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu
Overzicht

Nieuws

10 voordelen van krachttraining

7 mei 2015

Misschien doe je het al. Maar misschien ook niet omdat je geen hulk wilt worden of omdat je liever wilt afvallen en de voorkeur geeft aan cardio. Met krachttraining bouw je inderdaad spiermassa op, maar je hoeft niet bang te zijn ineens uit je kleren te groeien. En juist door je spieren te versterken kun je blijvend wat vet verliezen.

Maar krachttraining heeft nog 10 andere voordelen:

  1. Langer leven

Uit een studie van UCLA uit 2014 blijkt dat we, als we ouder worden, minder kans hebben voortijdig te overlijden als we over meer spiermassa beschikken. Volgens Arun Karlamangla M.D. (co-auteur) kunnen we beter onze spiermassa maximaliseren en onderhouden dan ons druk te maken over gewicht of BMI.

  1. Beter slapen

De meeste sporten, vooral fanatiek beoefend, zorgen voor een betere nachtrust. Krachttraining is hierop geen uitzondering. Uit verschillende studies blijkt dat mensen die regelmatig sporten minder vaak wakker worden gedurende de nacht.

  1. Bescherm je botten

Gewicht-dragende oefening, en met name krachttraining, zou verantwoordelijk zijn voor een hogere botdichtheid. Dit zou de kans op fracturen aanzienlijk verminderen op latere leeftijd.

  1. Verbeter je balans

Verschillende oefeningen binnen het krachttraining-palet zorgen voor een betere balans en coördinatie. Dat is op zichzelf al goed maar een betere balans en coördinatie zorgt in tweede instantie voor een hogere bescherming tegen osteoporose omdat het resulteert in minder “vallen”. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat regelmatig krachttrainen de kans op vallen op latere leeftijd wel met 30% verlaagt.

  1. Het maakt je Happy

Net als andere vormen van sport kan krachttraining ook je mentale gezondheid verbeteren. Krachttraining wordt in verband gebracht met verminderde angst- en depressieklachten. Tevens krijgt je zelfvertrouwen een boost en het schijnt dat je hersenen ook beter gaan functioneren.

  1. Zie er beter uit!

Nee, we zeggen niet dat je moet gaan trainen alleen om er beter uit te zien. Maar het is wel één van de voordelen van krachtraining. Meer spiermassa zorgt namelijk voor een hogere verbranding wat weer resulteert in sneller vet-verlies. Door op je eten te letten onthul je als het ware je vorm. Die vorm kun je dan verbeteren door krachttraining!

  1. Verbrand meer calorieën

Meer spiermassa verbrand meer calorieën. Zelfs als je niets sport en gewoon op je derrière zit!

  1. Om sneller te rennen

En te fietsen en te zwemmen….echt waar! Je ontwikkelt meer spiervezels door de combinatie van verschillende sporten. Het is goed voor blessurepreventie maar je kunt ook verschillende vormen van onbalans uit je lichaam trainen door de juiste toepassing van krachttraining.

  1. Help je Hart

Ondanks de naam ‘cardio’ is dit niet de enige vorm van training die je hart sterker maakt. Krachttraining is een goeie trainingsvorm om je bloeddruk te verlagen, soms zelfs net zo goed als medicatie. De American Heart Association raadt minimaal 2 krachttraining sessies per week aan!

  1. Ziektes voorkomen

Omdat je algemene fitheid verbetert en je weerstand wordt verhoogd door krachttraining.

Bron: Sir Winston Fitness

- Sir Winston Fitness Blog -
Gratis tips voor een gezonder leven

  • 2 keer per maand
  • Exclusieve tips:
      Voeding, Training, Lifestyle
  • Als eerste op de hoogte
Ja, stuur me de gratis tips