Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu
Overzicht

Nieuws

tips voor gelukkiger leven - Sir Winston Fitness

7 tips voor een gelukkiger leven

7 maart 2017

Ergens weten we het allemaal wel: geluk zit in de kleine dingen van het leven. Toch laten we ons dagelijks weer afleiden door allerlei dingen die we zouden moeten doen of hebben om gelukkig te worden. Van een druk sociaal leven, tot zoveel mogelijk likes op social, tot meerdere vakanties en het liefst kopen we een heleboel materiële zaken. Betrap jij jezelf daar ook wel eens op?

tip gelukkiger leven - likes - Sir Winston Fitness

Lees dan deze simpele en kosteloze tips voor een gelukkiger leven. En ze werken ook, want van alle suggesties is wetenschappelijk aangetoond dat ze een positieve bijdrage aan jouw welzijn leveren. De Engelse psychologe dr. Jessamy Hibberd doet hier o.a. onderzoek naar. De handelingen (tips) waarover we het hebben kun je gelukkig ook eenvoudig in je dagelijkse routine verwerken.

Tip 1: direct opstaan en niet snoozen

Zet jij ook meerdere wekkers en ram je een aantal keer op de snooze knop voordat je daadwerkelijk wakker wordt? En pak je dan ook eerst je telefoon om even het een en ander te checken? Niet meer doen. Van die paar minuten extra liggen wordt en voel je je niet meer uitgerust of beter. Het beste wat je kunt doen is één wekker zetten op het tijdstip dat je echt op wilt/moet staan. Sta dan ook direct op en doe eerst je gordijn open.

tip gelukkiger leven - direct opstaan - Sir Winston Fitness

Onder invloed van het daglicht maak je direct het hormoon serotonine aan. Serotonine geeft je een wakker en vrolijk, positief gevoel. Voor de diehard snoozers klinkt dit misschien als een onmogelijke opgave, maar probeer het maar gewoon een aantal dagen uit. Je kunt trouwens ook kiezen voor een wake-up light wekker om het zelfde effect te bewerkstelligen. Het voordeel daarvan is dat de lichtintensiteit geleidelijk opbouwt als ware het een echt zonsopgang. Bekijk ook onze andere tips voor een goede nachtrust eens.

Nu we het toch over je ochtend ritueel hebben willen we gelijk nog twee extra tips meegeven voor een goede start van de dag. Nadat je het gordijn open hebt gedaan ga je gewoon 20 seconden even ouderwets uitrekken. Je gaat staan en maakt jezelf zo lang mogelijk. Vroeger deed je het zelf zonder er bij na te denken net zoals dieren en baby’s. Jezelf uitrekken is goed voor je lichaam en spieren.

De tweede tip is direct 1 of 2 glazen water drinken. Het liefst niet ijskoud. Je hebt 8 uur geen vocht tot je genomen en het is belangrijk het vochtniveau in je lichaam weer op peil te brengen. Op de nuchtere maag water drinken brengt ook je stofwisseling en hormoonhuishouding weer op gang.

tip gelukkiger leven - water drinken - Sir Winston Fitness

Tip 2: lekker muziek luisteren

Nu mag je je telefoon pakken. Open spotify, zet de radio aan of zet je favoriete playlist op. Muziek in het algemeen heeft een positief effect op ons gevoel en ons humeur. Je favoriete nummer en muziek met vrolijke teksten of melodieën des te meer. Voor muziek maken geldt dat dit effect nog groter is, maar muziek luisteren maakt al een belangrijk verschil. Dus zet wat vaker je favoriete artiest op of luister eens naar wat nieuwe muziek. In dit digitaal tijdperk is het nog nooit zo makkelijk geweest om op welke plek dan ook een lekker muziekje te luisteren.

tip gelukkiger leven - muziek luisteren - Sir Winston Fitness

Tip 3: een ander helpen

Eigenlijk is het een kwestie van fatsoen en normen en waarden. Maar onderzoek heeft ook aangetoond dat het goed voor jezelf is als je andere mensen helpt. Dit kan prima in hele kleine dingen zitten zoals voorrang geven in het verkeer, een deur openhouden, een kinderwagen tillen of dat oude vrouwtje of kleine meisje helpen oversteken. Als je een ander vrolijk maakt wordt jezelf ook vrolijk. Uit onderzoek blijkt dat als je dit regelmatig doet dat deze blijde gevoelens tot wel weken aan kunnen houden. Vanzelfsprekend heeft dit een positieve werking op je gevoel van eigenwaarde, je wordt immers gewaardeerd.

Tip 4: keep on smiling

Lachen is gezond zegt men. En dat is nog echt zo ook. In verschillende onderzoeken is het effect van lachen gemeten. Het kan spanning en zelfs pijn verminderen. Ook is er een verband aangetoond met verbeteringen in je immuunsysteem. Een glimlach kan je humeur helemaal omdraaien. En lachen werkt nog aanstekelijk ook. Lach jij veel, dan lachen de mensen om je heen ook meer. Een win-win dus.

tip gelukkiger leven - keep smiling - Sir Winston Fitness

Tip 5: focus op positieve dingen

Hier moet je misschien iets meer moeite voor doen, maar het loont echt. Evolutionair gezien hebben wij een natuurlijke drang om ons te concentreren op negatieve dingen die gebeuren. Dat heeft met ons overlevingsinstinct te maken. Vroeger stonden dingen die fout gingen vrijwel gelijk aan gevaar. Door te leren van onze negatieve ervaringen vergrootte wij zo onze overlevingskansen.

In ons moderne leven heeft dat oerinstinct zelden nog die waarde. Over het algemeen ervaren wij het als ‘zo’n dag dat alles fout gaat’. Je kent het wel, je begint al met koffie en tandpasta te morsen, je stoot je teen keihard en buiten gekomen heb je een lekke band. Op zo’n dag focus je (on)bewust op alle dingen die fout gaan.

tip gelukkiger leven - focus op positieve dingen - Sir Winston Fitness
Probeer eigenlijk op alle dagen, maar zeker op zo’n ‘pechdag’ te concentreren op alle dingen die WEL goed gaan en waar je wel plezier aan beleeft. Het klinkt echt heel kinderachtig, mar als je hier heel bewust mee aan de gang gaat dan zul je zien dat het de manier waarop je naar jezelf en de mensen om je heen kijkt veranderd. Je krijgt een veel positievere inborst en geniet van veel meer dingen.

Tip 6: dankbaarheid

Dr. Jessamy Hibberd benadrukt dat onderzoek uitwijst dat mensen die dankbaar zijn over het algemeen blijer, gezonder en meer tevreden zijn. Persoonlijk denk wij dat als je de andere 5 tips in gedachten houdt je automatisch ook dankbaarder wordt voor wat het leven jou biedt. Dankbaar zijn betekent overigens niet dat je geen ambitie of drive mag hebben. Eigenlijk moeten dankbaarheid en ambitie hand in hand gaan. Bij Sir Winston Fitness noemen we dat een gezonde balans in het leven.

tip gelukkiger leven - dankbaarheid - Sir Winston Fitness

Tip 7: lekker sporten

Je verwacht het niet van ons, maar wij promoten een gezonde leefstijl. En daar hoort regelmatig sporten (lees: bewegen) ook bij. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond hoe krachttraining kan bijdragen aan je eigen welbevinden, maar dat weet jij als sporter waarschijnlijk al heel lang.

tip gelukkiger leven - sporten - Sir Winston Fitness

Tot slot

De Britse psychologe benadrukt dat wij een keuze hebben over hoe we ons voelen. We hebben geen invloed op bepaalde gebeurtenissen en wat ons overkomt, maar we hebben wel een keuze hoe we daar mee omgaan. Als je je daar bewust van bent dan ben je al een heel eind op weg.

Bronnen:

Dr. Jessamy Hibberd
Sir Winston Fitness

- Sir Winston Fitness Blog -
Tips voor een gezonder leven

  • 2 keer per maand
  • Exclusieve tips
  • Als eerste op de hoogte
Ja, ik wil de gratis tips