Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu
Overzicht

Nieuws

Buikvet eraf trainen

9 januari 2015

Buik eraf trainen

’s Avonds zie je op tv allerlei reclame voorbij komen van Six-pack abs, de Abdominizer, etc. Je kent ze wel. Vervolgens kijk je in de spiegel en denk je “dat buikje, of alleen die love handles of die kipfiletjes, als ik die nou eens eraf train….”.

Hoe kan ik mijn buik eraf trainen? We krijgen de vraag heel vaak, maar het antwoord is duidelijk. Het is helaas niet mogelijk om lokaal vet te verliezen door bepaalde lichaamsdelen aan te pakken met training. TV reclames, farmaceuten en sommige magazines willen je graag anders doen geloven, maar wetenschappelijk onderzoek en onze ervaring zegt echter wat anders!

Het klinkt ook zo logisch dat de energie die je verbrand geleverd wordt door het vet rond de spieren die je gebruikt! Maar zo werkt het niet. In 1971 is al een studie uitgevoerd door de Universiteit van Irvine in California onder een groot aantal tennisspelers. Tennisspelers trainen hun beide armen onder verschillende omstandigheden over meerdere jaren. Je zou dan verwachten dat de dominante arm minder onderhuids vet zou hebben dan de niet-dominante arm. Er konden echter geen doorslaggevende verschillen worden ontdekt tussen de beide armen.

Meer recentelijk, in 2007, gaf een studie van de Universiteit van Connecticut onder 104 deelnemers aan dat vetverlies gespreid plaats vindt over het lichaam. Deelnemers ondergingen 12 weken lang een krachttraining programma dat specifiek de niet-dominante arm behelsde. Na een assessment met een MRI bleek dat het vetverlies overal plaatsvond en niet specifiek in de niet-dominante arm.

Waarom kun je niet lokaal vet verbanden?

Er zijn een meerdere redenen waarom lokaal vet verliezen niet werkt.

  1. Vet is in zijn huidige vorm (triglyceride) geen brandstof voor je spieren. Zie het maar als je auto die rijdt ook niet op ruwe olie. Je vet wordt eerst omgezet (in glycerol en ‘vrije’ vetzuren) en komt dan in je bloedbaan terecht alvorens je spieren het kunnen gebruiken. Vet als brandstof tijdens langdurige fysieke inspanning kan dus uit elk deel van je lichaam komen en NIET alleen het deel wat zich het meeste inspant.
  2. Middels lokale training verbrand je simpelweg niet genoeg calorieën. Een pond vet is ongeveer 3500 kcal! Je zal je love handels sneller kwijt raken met bijvoorbeeld een hardloop programma dan door elke dag sit-ups en crunches te doen omdat de hogere intensiteit gewoon effectiever calorieën verbrand.

Hoe kun je wel je buik eraf trainen?

Om van je ongewenste vet af te komen hebben we wel wat tips voor je.

  • High Intensity Interval Training (HIIT)

    Hierbij train je je spieren in korte tijd intensief afgewisseld met kortere rustmomenten. HIIT is bij uitstek geschikt door het verschijnsel ‘naverbranding’. Naverbranding is het aantal calorieën dat je verbrand als je niet sport. Dus ook als je werkt, slaapt of op de bank ligt. Deze verhoging in je rustverbranding kan soms wel tot 24 uur aanhouden. In Small Group Trainingen en bij Personal Trainingen wordt bij Sir Winston Fitness veel gebruik gemaakt van HIIT.

  • Krachttraining is een goede ondersteuning

    Dikke spieren ‘verbruiken’ meer energie wat resulteert in een hogere rustverbranding. Bovendien is het natuurlijk ook fijn dat je lichaam er steeds beter uit gaat zien. Het zou zonde zijn al dat vet te verbranden en dan geen spieren meer over te hebben.

  • Voeding

    Tot slot is voeding het allerbelangrijkst als het gaat om vetverlies. Het is een simpel rekensommetje: Eten – Verbranding = Resultaat. Door minder calorieën consumeren en met sporten meer te verbranden behaal je sneller resultaat. Met die 100 crunches per dag maak je je buikspieren sterker en dikker, maar ze zullen pas zichtbaar worden als je je totale hoeveelheid lichaamsvet omlaag brengt naar 10% of lager (richtlijn, kan afwijken per persoon).

  • Combineren

    Combineer krachttraining met cardiovasculaire training en een verstandige voedingsprogramma en je vetcellen hebben geen schijn van kans! Vraag onze instructeurs naar hoe jouw doelstellingen het beste gerealiseerd kunnen worden. We hebben complete 12 weken programma’s waarin voeding en beweging centraal staan.

Bron Wetenschappelijk Onderzoek: Yale Scientific Magazine 2011

PS : er zijn studies die aantonen dat onderhuidse vetcellen die dicht op spierweefsel liggen wel degelijk meer kunnen verbranden. Dit zou betekenen dat in mindere mate ‘lokaal’ vet verliezen mogelijk is. De combinatie van warmte en bloedcirculatie blijken vetverbranding (lipolyse) te kunnen stimuleren maar hier gaan we in de toekomst nog wel een keer op in!

- Sir Winston Fitness Blog -
Gratis tips voor een gezonder leven

  • 2 keer per maand
  • Exclusieve tips:
      Voeding, Training, Lifestyle
  • Als eerste op de hoogte
Ja, stuur me de gratis tips