Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu
Overzicht

Nieuws

Wat je niet moet doen na een workout

19 juni 2015

Na een workout – 8 dingen die je vooral niet moet doen

Je hebt net alles gegeven op de sportschool en je bent tevreden! Helemaal top natuurlijk, maar het zou zonde zijn als je niet het optimale haalt uit deze workout. Daarom nu 8 dingen die je vooral NIET moet doen direct na een goede workout met de gewichten.

  1. Vergeten te strekken

We zien mensen gelukkig goede warming ups doen en zelfs dynamisch strekken vóór hun workout. Helaas zien we weinig mensen na hun workout rekken. Hiermee verkort je de herstelperiode, behoud je je lenigheid en het helpt mogelijk zelfs het groeiproces erna.

  1. Teveel cardio doen

Je kunt prima cardio doen na je krachttraining. Sterker nog, het maakt het zelfs effectiever qua verbranding, maar daar zit een grens aan (20-30 minuten). Doe je het langer of intensiever dan loop je het risico hormonale mechanismes die tot spieropbouw leiden te verstoren. Het beste kun je een periode van minimaal 5 uur aanhouden tot na je krachtraining workout.

  1. Te lang wachten met eten

Na een intensieve workout heeft je lichaam voedingsstoffen nodig. Om bij te tanken, beschadigde spiercellen te herstellen en het uitgeputte zenuwstelsel te voeden. Met name aminozuren en koolhydraten heb je nodig. Probeer dus een voedzame maaltijd tot je te nemen idealiter binnen 20 minuten na je workout. Dat is soms wat lastig, maar je kunt erop in spelen door deze van te voren te bereiden of te prepareren.

  1. Snelle koolhydraten uitsluiten

Vergeet je koolhydraten niet omdat deze een belangrijke rol vervullen. Ons lichaam is geprogrammeerd om koolhydraten te absorberen voor spierglycogeen direct na krachttraining. Het gaat dan om snelle koolhydraten zoals witte rijst, wit brood, etc. Deze worden snel opgenomen in het bloed en verhogen je bloedsuikerniveau waardoor je lichaam in staat is snel voedingsstoffen naar je cellen te transporteren.

  1. Je whey proteïnen vergeten

Deze eiwitten, zoals in de meeste eiwitshakes, zijn snel verteerbaar en voorzien je spiercellen veel sneller van de benodigde aminozuren dan eiwitten van andere bronnen. Als je doel is om meer spieren te kweken dan is het zeer belangrijk om direct na een intensieve workout je whey proteïnes tot je te nemen.

  1. Teveel vet eten

Het doel van je post-workout maaltijd is zoals eerder gezegd het herstel aan te jagen door koolhydraten en aminozuren zo snel mogelijk via je bloed naar je spiercellen te krijgen. Vetten vertragen je spijsvertering en daarmee dit proces en daarom is het beter om niet te veel vetten in deze maaltijd tot je te nemen.

  1. Supplementen vergeten

Geen supplement is belangrijker een gedegen trainings- en voedingsschema. Maar slim gebruik van supplementen kan wel de processen van spieropbouw en vetverbranding versnellen. Denk daarbij aan bewezen supplementen zoals creatine, glutamine, BCAA’s die je kunt nemen na je training of kunt verwerken in je post workout maaltijd.

  1. Te weinig slapen

Idealiter zou je na je post workout maaltijd lekker een uurtje moeten gaan pitten om de herstelprocessen optimaal te kunnen laten plaatsvinden. Dat is voor velen natuurlijk niet weggelegd, maar je kunt wel rekening houden met je activiteiten na het trainen. Het wordt aangeraden om minimaal 1 uur rustig te zitten of te relaxen om je post workout maaltijd te verteren. Krachttraining is alleen effectief als het lichaam voldoende rust krijgt zich te herstellen.

Denk voortaan aan deze dingen en optimaliseer het effect van je workout. Geen vooruitgang zonder een goede workout, maar dus ook niet na een goede workout zonder voldoende herstel.

Bronnen:

Sir Winston Fitness

Muscle & fitness

- Sir Winston Fitness Blog -
Tips voor een gezonder leven

  • 2 keer per maand
  • Exclusieve tips
  • Als eerste op de hoogte
Ja, ik wil de gratis tips