Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu
Overzicht

Nieuws

stress-dik-sir-winston-fitness

Maakt stress dik

2 februari 2017

Ja. Dat kan heel goed. In een korte tijd kan stress je veel extra gewicht opleveren. We zullen kort toelichten hoe dat komt. Ook geven we je tips gegeven over hoe je stress kunt verlagen. Note: sommigen mensen vallen natuurlijk ook af van stress.

Cortisol

Onder stress maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Sta je doorlopend bloot aan stress dan is je cortisolspiegel voortdurend te hoog. Te veel cortisol veroorzaakt niet alleen een verhoogde eetlust, maar cortisol bevordert ook de opslag van vet in je vetcellen. Bij voorkeur de cellen rond je middel, een dikkere buik tot gevolg hebbend. Die actievere vetcellen in je buik bevorderen op hun beurt ook weer de aanmaak van stresshormonen. Zo ontstaat een zichzelf versterkend effect waardoor je meer en meer aankomt.

Ook ga je door de verhoogde eetlust veel frequenter en meer eten. Hierdoor krijg je veel meer calorieën binnen dan anders. Meer energie tot je nemen dan verbranden betekent simpelweg gewoon aankomen.

Schildklier

De aanmaak van veel stresshormonen in je lichaam heeft ook een effect op je schildklier. Je schildklier maakt minder actieve hormonen (T4) aan en je stofwisseling vertraagd. Je gaat dus minder calorieën verbranden bij een gelijkblijvende inspanning. Ook hierdoor zul je aankomen.

Gemak

In stressvolle, drukke periodes hebben mensen weinig energie en weinig tijd voor zichzelf. Het bereiden van zelf gekookte maaltijden is dan niet de hoogste prioriteit. Deze voedzame maaltijden waarvan je zelf de voedingswaarde bepaald schieten er vaker bij in. Iets halen, kant-en-klaar maaltijden of buiten de deur eten is dan erg verleidelijk. Het bespaart lekker wat tijd en het gemak wordt vaak ervaren als een beloning. In de praktijk eet je in deze situaties vaak meer en ongezonder, hetgeen bijdraagt aan je gewichtstoename.

Meer dan lekkere trek

Als je lichaam vol stresshormonen zit heb je vaker trek in iets lekker vettigs of juist iets zoets. Dat komt omdat het eten van vet- of suikerrijke voeding de hoeveelheid stresshormonen in je lichaam verlaagt. Je ervaart na deze maaltijden dus ook minder stress en zo creëer je een vicieuze cirkel (lees: verslaving) van ongezond eten om stress te verminderen.

Stress aanpakken

In stressvolle perioden zou het helpen als je blijft vasthouden aan een gezonde voeding en een gezond voedingspatroon. Maar zoals uit het bovenstaande blijkt is het door de processen die in je lichaam opstarten moeilijk om hier consequent tegenwicht aan te bieden.

De enige echte oplossing is het probleem bij de wortel aan te pakken: door de stress te verminderen. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, maar er zijn ook best wat zaken die je kunnen helpen bij het verlagen van stress.

Meer bewegen tegen stress

De eerste tip is regelmatig bewegen en sporten. Door inspanning ontspan je. Je lichaam maakt ook endorfines aan. Deze stoffen gaan stress tegen en geven je een positief en fijn gevoel. Veel mensen voelen zich energieker als ze regelmatig sporten. Er komt meer zuurstof in je bloed en doordat je fysiek fitter bent kun je ook veel meer aan. Als je je fysiek inspant dan heeft je lichaam ook rust nodig om hiervan te herstellen. Je zult beter slapen en minder vermoeid en je gestrest voelen. Ook zal je lichaam om voedingsstoffen schreeuwen om te herstellen van de inspanningen. Je bent eerder geneigd gezonde en voedzame voeding te verkiezen boven de gemak maaltijden.

Stress verlagende voeding

Ook kun je stress verlagen door voeding te kiezen waarvan bewezen is dat deze stress verminderd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vette vis zoals zalm en tonijn, noten en peulvruchten, spinazie, havermout, citrusvruchten, kamillethee en pure chocolade. Uiteraard betekent dit niet dat je hier ongestraft grote hoeveelheden van kan eten. Er zitten goede verzadigende voedingsstoffen in deze producten, maar ze bevatten ook behoorlijk wat calorieën.

Andere tips om stress tegen te gaan

Erkennen dat je stress hebt is uiteraard de allereerste belangrijke stap. Dat betekent dat je er ook wat aan kunt doen. Je kunt de gevolgen van stress proberen te minimaliseren, maar uiteindelijk zul je de oorzaak van de stress moeten tackelen. We hebben nog wat andere nuttige tips om stress te verminderen op een rijtje gezet.

Bron:

Sir Winston Fitness

 

 

- Sir Winston Fitness Blog -
Tips voor een gezonder leven

  • 2 keer per maand
  • Exclusieve tips
  • Als eerste op de hoogte
Ja, ik wil de gratis tips