Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu

Voordelen van sauna

Voordelen van sauna

Maar behalve relaxed, is een saunabezoek ook gezond. Daarom hebben we de belangrijkste gezondheidseffecten van de sauna even voor je op een rij gezet:

Mooiere huid

Door het zweten worden je systemen flink doorgespoeld. Er bestaan claims dat hiermee afvalstoffen worden afgescheiden en afgevoerd. Zeker is dat je poriën optimaal open gaan staan en oude huidcellen spoelen makkelijker weg.

Hogere weerstand

Regelmatig saunabezoek zou je weerstand kunnen verhogen. De goede doorbloeding en afvoer van afvalstoffen maakt dat je algemene gezondheid verbeterd. De opwarming van je lichaam zou een vergelijkbare lichamelijke reactie oproepen als een koorts. Door je saunabezoek zou je lichaam sneller en beter in staat moeten zijn om indringers te verwerken.

Beter tegen hoge/lage temperaturen

Saunabezoek traint als het ware de bloedvaten in je huid. In de sauna worden je vaten groter om zo de warmte beter af te kunnen voeren. Het zweten zorgt voor verkoeling. Als je lichaam afkoelt gaat ook de doorbloeding omlaag om minder warmte te laten ontsnappen uit je lichaam. Je lichaam kan hierdoor beter omgaan met hoge en lage temperaturen, maar ook met sterk wisselende temperaturen. Je hebt het dus minder snel warm of koud en krijgt minder last als het weer op een zomerse dag bijvoorbeeld plotseling omslaat. Best handig als je in Nederland woont dus.

Goed voor je hart

Je hartslag kan toenemen bij een saunabezoek. De bloedsomloop stijgt namelijk, dus je hart moet harder pompen om het bloed te laten circuleren. Je bloeddruk varieert dus ook bij warmte of koude. In de sauna train je dus eigenlijk ook je hart en bloedvatenstelsel.

Minder stress & minder pijn

De sauna is een rustmoment per definitie. Voor veel mensen werkt dit stress verlagend. Saunabezoek komt het herstel van vermoeide spieren ten goede en voor sommige mensen met heeft saunabezoek een pijn verlichtende werking.

Bron: Sir Winston Fitness