Blog

Aanschaftips

Nieuwe hardloopschoenen

Hardlopen is hot. En terecht. Je werkt lekker aan je conditie, kunt wat afvallen, je kan het doen wanneer je wilt en het is ook nog eens betaalbaar. Het enige waar je echt in moet investeren zijn hardloopschoenen.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van je nieuwe schoenen?

1. De manier waarop je loopt

De manier waarop je loopt is erg belangrijk voor de keuze van het type schoen. Denk hierbij aan hoe je je voeten neerzet en afrolt. Je techniek heeft zich in de loop der tijd aangepast aan je fysiek. Eigenlijk zijn er drie manieren van lopen:

  • Pronatie
  • Suppinatie
  • Neutrale loop (geen van bovenstaande)

Wat? Ja, dat zijn vaktermen, dit is de simpele uitleg:

Pronatie

Pronatie is de manier waarop je voet naar binnen kantelt tijdens het hardlopen. Het is onderdeel van de natuurlijke beweging die (je onderbeen) helpt om schokken op te vangen. Sommige mensen proneren meer (overpronatie), anderen minder (onderpronatie). De mate waarin heeft invloed op de manier waarop je hardloopt en kan de kans op blessures sterk beïnvloeden. Als er sprake van overpronatie is dan is het belangrijk dat je in dit geval een anti-pronatie hardloopschoen aanschaft.

Suppinatie

Bij suppinatie ligt het accent meer aan de buitenkant van de voet. Je kantelt namelijk naar buiten. Bij deze afwikkeling draag je neutrale hardloopschoenen en indien nodig moeten er voetzooltjes in. Let dus goed op dat je in dit geval géén anti-pronatie schoenen draagt want hierdoor ga je des te meer suppineren. Met de kans op meer blessures.

Neutrale loop

Het kan natuurlijk ook prima dat je een normale afwikkeling hebt. Er is dan geen sprake van noemenswaardige pronatie of suppinatie. De enige manier om er achter te komen hoe je loopt is door een loopanalyse te laten doen in de hardloopwinkel. Deze analyse is in de meeste winkels gratis als je direct een paar schoenen koopt. Voor een bedrag van €120,- tot €150,- heb jij een paar schoenen dat perfect bij je past.

2. Welke maat?

Koop je schoen een halve of hele maat groter dan je dagelijkse schoenen. Door de voorwaartse beweging kunnen je tenen al vrij snel constant de voorkant van je schoenen aantikken. Dit geeft na je training zeurende blaren en blauwe teennagels. Geloof ons, dat wil je niet :-/
De ruimte tussen je tenen en de voorkant van je schoen is idealiter één centimeter. Houdt er ook rekening mee dat als je ’s-avonds gaat lopen dat je voeten dan warmer en dus meer uitgezet kunnen zijn. Tot slot kunnen de schoenmaten van bepaalde merken wat afwijken van het gemiddelde. Sommige vallen kleiner of smaller uit, andere juist groter. Goed passen is dus gewoon het devies.

3. Prettige sokken

Het lijkt een salestrucje van de verkoper, maar een hardloopsok is echt een aanrader. Koop ze gelijk bij de aanschaf van je schoenen. Hardloopsokken zijn naadloos; je voelt geen storende naden zitten. De sokken zijn synthetisch en voorkomen daardoor blaren en bieden steun aan je hak en tenen. Hardloopsokken ademen ook beter dan katoenen sokken. Zorg er wel voor dat je ze beiden tegelijkertijd test bij de aanschaf. Je nieuwe hardloopschoenen moeten namelijk “zitten als een sok”. Bewaar die ouwe sokken maar om in te sparen.

4. Welke merken zijn nou goed?

Alle merken in de hardloopspeciaalzaken zijn goed! Loop ook niet een hardloopspeciaalzaak binnen met een bepaald merk in je hoofd. Op basis van je loopanalyse (technische kijk) en jouw gevoel bepaal je samen met de medewerker welke schoen het gaat worden. Ga ook niet met een bepaalde kleur in gedachten de winkel in, want in 9 van de 10 keer gaat dat ’m ook helemaal niet worden. Sorry dames, we weten dat het oog ook wat wil en je hebt misschien ook al bepaalde hardloopoutfit in de kast hangen. Maar je schoenen in een afwijkende kleur is geen modeflater. En als je toch helemaal afgestemd wil koop dan een nieuwe bijpassende outfit bij de nieuwe schoenen.

Hardlopen is laagdrempelig, maar wel een serieuze sport. De kans op blessures is namelijk enorm hoog. Zorg dat je het pijnvrij en lekker heel het jaar kunt blijven doen. De juiste schoenen dragen is daarbij de belangrijkste eerste stap.

Voor de leden

Elke donderdagavond om 20.00 uur vindt de Run IT hardlooptraining plaats. Deze is gratis voor leden en je kunt elk gewenst moment meedoen. Verder kunnen leden van Sir Winston Fitness 10% korting krijgen bij aantal hardloop speciaalzaken op vertoon van hun lidmaatschaps-kaart of armband. Heb jij nog vragen over hardlopen? Laat het ons weten.

See you at the start!

Runnersworld Den Haag
Theresiastraat 202
2593 AV Den Haag
Tel: 070-7370436
Website

Runnersworld Zoetermeer
Hogerop 16
2711 BV Zoetermeer
Tel. 079-33 11 741
Website

Zier Running Den Haag
Laan van Meerdervoort 632
2564 AK Den Haag
Telefoon: 070-3683074
Website

Lees verder

Menu