Je hebt er waarschijnlijk wel eens van gehoord en van Calcium weet je dat het in melk zit. Maar waarom zijn ze deze mineralen belangrijk voor je lichaam en waarom zou je tekort willen vermijden? Wij proberen het kort en duidelijk uit te leggen.

Gevolgen van een tekort

Laten we beginnen met even kort stil te staan bij de gevolgen van een tekort. Een tekort aan magnesium kan leiden tot algehele malaise, vermoeidheid, irritatie aan zenuwen en spieren, hartritme stoornissen en maagkrampen. Een tekort aan calcium kan leiden tot botontkalking en een verhoogde kans op dikke darm kanker. Ook wordt een link gelegd met spierkrampen, maar dat is nog niet wetenschappelijk aangetoond. We zijn het denk ik wel eens dat we onszelf al deze ellende willen besparen, toch? Lijkt mij ook. Toch kan er ongemerkt een tekort ontstaan.

De werking van magnesium en calcium

Beide mineralen zijn verbonden met het Parathormoon (PTH) en het zorgt voor de juiste Calcium verhouding in ons bloed. Dit hormoon kan pas zijn werk goed doen als er voldoende magnesium in het bloed zit. Beide mineralen zorgen voor stevigheid van het skelet en gebit en het goed samentrekken van de hartspier.

Daarnaast is Calcium nodig voor het doorgeven van zenuwprikkels en transporteert het Natrium, Kalium en magnesium door ons lichaam. En zoals gezegd beschermt het ook de dikke darm tegen kanker. Om Calcium op te nemen in onze botten is er voldoende vitamine D3 uit het lichaam nodig. Calcium zit zoals je dacht inderdaad in melk, maar ook in andere producten zoals groenten, peulvruchten, noten, aardappelen en brood.

Magnesium is belangrijk bij het handhaven van de zuurgraad van ons bloed en weefselvocht. Ook Magnesium is belangrijk voor de overdracht van zenuwprikkels. Voorts speelt het een rol bij de opbouw van lichaamseiwit en is het de bouwsteen voor verschillende enzymen die helpen bij de werking van onze hormonen. De helft van onze magnesium voorraad is opgeslagen in onze botten. Hoe magnesium precies werkt gaan we nu niet uitleggen, maar het mag duidelijk zijn dat het belangrijk is voor ons lichaam. Magnesium zit in volkoren graanproducten, groene groenten, noten, melk en melkproducten.

Voorkom een tekort

We kunnen een tekort eenvoudig voorkomen door op onze voeding te letten en door het slikken van een supplement. De meeste multivitaminen bevatten Calcium en Magnesium en vormen voor de meeste mensen een prima aanvulling op hun voeding. Specifieke doelgroepen zijn gebaat bij hogere doseringen en kunnen beter kiezen voor specifieke suppletie.

Hoe kom ik mogelijk aan een tekort?

De kans op een dergelijk Magnesium tekort realistisch. Veel voorkomende redenen zijn:

  • Er zit minder magnesium in de bodem en dus bevatten onze voedingsmiddelen ook steeds minder magnesium;
  • onvoldoende inname via de voeding. Vooral bij ouderen, mensen met ondervoeding en bij alcoholmisbruik;
  • onvoldoende opname via de darmen, bijvoorbeeld als gevolg van de ziekte van Crohn (ontstekingen in het slijmvlies van de darmen);
  • te hoge uitscheiding van magnesium via de nieren;
  • te hoge of te lage hoeveelheden glucose (suiker) in het bloed (ongecontroleerde diabetes);
  • verminderde activiteit van de bijschildklier (hypoparathyreoïdie);
  • langdurig gebruik van plaspillen (diuretica);
  • langdurige diarree;
  • na een chirurgische ingreep;
  • bij ernstige brandwonden;
  • bij zwangerschapsvergiftiging;

Ook neemt de kans op een tekort aan Calcium en Magnesium toe omdat we ze minder goed kunnen opnemen. Dat kan door de negatieve werking van vezels die we eten, maar ook door de hoeveelheid oxaal- en fytinezuur. De wat? Ja, vergeet de namen maar, we zullen in de toekomst daar meer over vertellen.

Menu