Blog

Kun je zittend werk compenseren?

Lang zitten slecht voor de gezondheid

Zit jij dagelijks ook veel uurtjes achter je bureau? We weten allemaal wel dat dit niet optimaal is. Maar het is vaak niet anders en daarom compenseren we dit door lekker intensief sporten in de avonden en weekenden. KLAP! In je gezicht. Want recent onderzoek wijst uit dat dit helemaal niet te compenseren is. Oeps.

Hoe zit het dan?

Uit TNO onderzoek uit 2013 is gebleken dat langer dan 4 uur achter elkaar zitten nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid. Ook voor de mensen die daarnaast veel sporten. Met andere woorden: je kunt je lange zit niet compenseren door intensief sporten.

Wanneer je meer dan 4uur achter elkaar zit dan gaat je stofwisseling omlaag. Dat komt omdat wij mensen zijn gemaakt om te bewegen. Wanneer we langer dan 4 uur zitten, is er nauwelijks nog spieractiviteit. De stofwisseling gaat daardoor omlaag. Er zijn ook aanwijzingen dat te lang zitten kan leiden tot depressies, klachten aan het bewegingsapparaat en bepaalde vormen van kanker. Verder is er een verhoogd risico op diabetes en hart- en vaatziekten.

Tips voor beweging op kantoor

Ondanks je kantoorbaan en je oplettende baas kun je er voor dat je deze negatieve gevolgen voor bent. Zorg er voor dat je voldoende beweegmomenten hebt. Hier een paar praktische tips:

  1. Neem de trap zo vaak mogelijk
  2. Zorg voor minibreaks
    Bijvoorbeeld door staand bij het koffiezetapparaat je koffie te drinken. Drink liever water overigens, maar dat ter zijde.
  1. Andere verdieping of afdeling
    Ga voor je glaasje water of het toilet niet naar het dichts bij zijnde punt. Pak eens de andere verdieping of afdeling. Kom je ook nog eens wat andere collega’s tegen.
  1. Walking lunch
    Overweeg je lunch eens tijdens een wandelingetje te nuttigen. Bij voorkeur buiten met wat kersverse zuurstof om je stofwisseling te verhogen.
  1. Staand werken of vergaderen
    Ga af en toe eens even staand werken of vergaderen. Het scheelt behoorlijk en maakt de vergadering ook vaak een stuk effectiever. Daar is je baas dan ook weer blij mee.
  1. Afspraakje met jezelf
    Je vergeet in alle hectiek al snel te van je stoel af te komen. Net zoals je vaak vergeet je tanden te flossen en dit elke keer aan de tandarts beloofd. Zet gewoon een reminder in je outlook of stel om de 2 uur een alert in. Combineer dit met het halen van wat drinken dan vergeet je ook niet genoeg te drinken.
  2. Ga zitten op een bal
    Het zal niet door iedere baas geoorloofd worden, maar het is zeker aan te raden als afwisseling. Zitten op zo’n opblaasbare exercise bal. Je lichaam is gedwongen continue balans te zoeken en dit heeft ook een versterkende werking op je core.

Lees verder

Menu