Blog

Dieten – waarom ze niet helpen

Hierom werkt een dieet niet

Je wilt afvallen. Dus wat ga je doen? Dieten. Minder eten. Lijkt heel logisch. Helaas is minder eten niet altijd beter. Je lichaam heeft namelijk ook brandstof nodig om te kunnen functioneren.  Ook wanneer je helemaal stil in bed ligt verbruikt je lichaam brandstof/energie.

Bassale stofwisseling

Dat noemen we de basale stofwisseling. Het minimum aantal calorieën wat het lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Met functioneren bedoelen we dan, ademen, het hart laten pompen, de spijsvertering en hersenfuncties. Stel nou dat jouw basale stofwisseling op 1000 calorieën ligt en je eet er nog maar 500. Val je dan af? Niet perse.  Meestal vrij snel niet meer.

Crisisstand

Dat komt doordat je lichaam nu alleen nog maar kan afbreken in plaats van opbouwen.  Je lichaam komt in de zogenaamde spaarstand. De crisisstand. Dat betekent dat alles wat teveel energie kost verloren gaat. Je spiermassa gaat omlaag en je vetmassa omhoog. Bovendien kost het je lichaam nu minder energie om vet te behouden dan spiermassa. En vet verbrandt geen energie, spieren wel. Je vetpercentage gaat omhoog en je wordt dus uiteindelijk vetter in plaats van gezonder.

Na een dieet

Dit wetende kun je nu vast wel raden wat er gaat gebeuren na je dieet? Je gaat weer “normaal” eten terwijl je vetpercentage al is verhoogd. Je wordt nog zwaarder dan je voor je dieet al was; het alom bekende Jojo effect wat veel mensen voor lief nemen voor wat korte termijn “resultaat”. Heel weinig eten staat niet gelijk aan gezond eten.

Wil je wel blijvend afvallen?

Spiermassa vergroten

De oplossing is simpel: niet minder eten, maar meer verbranden! Daarom wil je je spiermassa vergroten. En geen zorgen, je wordt echt niet zo maar een bodybuilder. Dat vergt jaren van keiharde training en uitgebalanceerde voeding. Wij bedoelen een meer “getoned” lichaam, denk meer aan een ander silhouet. Met je extra spiermassa gaat je basale stofwisseling omhoog en verbrandt je meer in rust. Gewoon terwijl je lekker op de bank zit of slaapt. Door de toegenomen spiermassa gaan we de overige kilo’s verliezen, die vet kilo’s. Je spiermassa wordt hoger, je vetpercentage lager. Zonder minder te hoeven eten. Je zult waarschijnlijk wel anders moeten eten, want je spieren hebben bouwstoffen en energie nodig. Voor gezonde voedingstips houd je dit blog in de gaten of vraag je één van onze instructeurs om raad.

Lees verder

Menu