Drinken tijdens het sporten

Je kijkt rond in de sportschool. De één drinkt nauwelijks iets, de ander loopt met een flesje AA rond en weer anderen lijken zich scheel te drinken aan bidons met water. Moet je drinken tijdens het sporten en zo ja wat dan?

Ja, je moet drinken tijdens het sporten. Idealiter ook ervoor en erna. Het is belangrijk je vochtbalans op peil te houden want water heeft belangrijke functies, maar daarover later meer. Je kunt tijdens een uur sporten wel  1 tot 2 liter vocht verliezen.

Hoeveel moet je drinken?

De intensiteit van de training en de omstandigheden hebben invloed op de hoeveelheid vocht die je nodig hebt. Want hoe hoger de intensiteit, hoe hoger je lichaamstempratuur wordt en des te meer je zweet. Hetzelfde gaat dus op voor sporten in een hoge buitentempratuur.

Aan te raden is om 2-3 uur vóór het sporten 500-700ml vocht tot je te nemen. Vlak voor het sporten nog eens 200-350ml en tijdens het sporten ieder kwartier 120-250 ml. Drink zeker tijdens het sporten als je inspanning langer dan een uur duurt. Na het sporten dien je 150% van het resterende vochttekort aan te vullen.

Vochttekort

Een graadmeter voor de vochtbalans is je urine. Hoe lichter hoe beter je vochtbalans is. Hier hebben we al een artikel aan gewijd maar dan in het belang van een mooie huid.  Let op: vitamine preparaten kunnen de kleur van je urine beïnvloeden.

Wanneer je te weinig hebt gedronken kun je dat merken aan de volgende symptomen:

  • Dorst
  • Vermoeid gevoel
  • Hoofdpijn
  • Misselijk
  • Spierkrampen

Wanneer drink je wat?

Voor & Tijdens inspanning          >             hypotone dranken
Voor & Tijdens inspanning          >             isotone dranken
Na inspanning                                >             hypertone dranken

Een hypotone drank bevat doorgaans minder dan 4g suiker (koolhydraten) per 100ml en heeft een lage osmotische druk. Een hypotone sportdrank wordt sneller opgenomen door het lichaam dan water alleen en is een dorstlesser.

Een isotone drank wordt ongeveer even snel door het lichaam opgenomen als water. Een isotone drank heeft ongeveer dezelfde osmotische druk als water en is een dorstlesser. Voorbeelden van isotone dranken zijn: Extran citronâ, Aquariusâ, AA-drink isotoonâ, Appelsap, Dubbelfrisssâ, Grapefruitsap.

Hypertone dranken hebben doorgaans meer dan 8g suiker (koolhydraten) per 100ml en een grotere osmotische druk dan het lichaamsvocht.  Ze vullen koolhydraten aan en fungeren als dorstlesser. Voorbeelden van hypertone dranken zijn: Extran orange/cranberryâ, AA-drink highâ, Frisdrank, Dubbeldrank, Druivensap, Taksiâ.

Functie van water

We hameren steeds op het in stand houden van je vochtbalans. Maar waarom? Wist je dat iedere cel van je lichaam uit 60% water bestaat? Water in ons lichaam heeft meerdere functies:

  • Het is de bouwstof van ons lichaam
  • Water is een oplosmiddel
    Bijvoorbeeld vitamine B en C zijn water oplosbaar
  • Water is een transport middel
    Denk bijvoorbeeld aan het afscheiden van urine (afvalstoffen). Maar ook bloed bestaat voor een groot deel uit water. Bloed vervoert alle nuttige stoffen door het lichaam. Op die manier komen de juiste stoffen op de juiste plekken.
  • Water is daarnaast een warmte regelaar
    Wanneer we het warm hebben gaan we zweten om op die manier het lichaam te laten afkoelen.

Het mag duidelijk zijn, neem je bidon mee naar de sportschool en vul hem regelmatig bij. Drink continue kleine slokken water en voorkom het klotsen van water in je buik. Tijdens het sporten kun je best een isotoon drankje nemen, maar drink voor de rest vooral water. Na het sporten mag je rustig wat extra suikers tot je nemen met een hypertoon sportdrankje. Uiteraard hebben wij alles ook voor je in huis, vraag ernaar aan de balie.

Menu