Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu
Overzicht

Nieuws

Hoe het –geen tijd- excuus te verslaan!

2 september 2015

Hoe het –ik heb geen tijd- excuus te verslaan!

We hebben het maar druk met ons allen. Werken, school, kinderen, familie, actielijstjes, feestjes en 1001 verantwoordelijkheden. We nemen nauwelijks genoeg tijd om rustig te zitten en te ontladen, dus wie heeft er tijd voor een gezonde lifestyle? Iedereen eigenlijk. Met deze tips krijg je je leven in balans en versla je ik heb geen tijd excuus.

Om te beginnen moet je wel eerlijk zijn tegen je zelf. Ben je wel echt gemotiveerd en toegewijd aan je voornemen om te sporten? Niemand houd een plan vol zonder intrinsieke motivatie en je moet dus ook bereid zijn wat offers te maken. Dus of je nu gewoon fitter wilt voelen met meer energie om te werken en leuke dingen te doen of dat je er beter uit wilt zien: je moet het met passie en overtuiging doen.

Tip 1: kies een sportschool naast je werk of dichtbij huis

Goed, geen enkel excuus is dus een geldig excuus om van je plan af te wijken. Had je daadwerkelijk geen tijd om te sporten of had je eigenlijk geen zin om te gaan sporten op de momenten dat je tijd had? Hoe het ook zij, maak het je zelf makkelijk en ga voor een sportschool dicht bij je werk of huis. Maakt niet uit of het misschien niet de grootste, mooiste, modernste of beste sportschool is. Of dat er geen vrienden sporten. Kies een sportschool in je nabije omgeving, de kans dat je er vaker naar toe gaat is dan veel groter!

Tip 2: kies je trainingsdagen slim

Kies je trainingsdagen zorgvuldig. Probeer in te zetten op 3 tot 4 keer per week sporten. Dat klinkt ambitieus, maar is toch echt aan te raden. Kies je 3 drukste dagen van de week en hanteer die als rustdagen. Die andere dagen ga je maximaal één uurtje sporten.

Tip 3: altijd je sportspullen, schone kleren en je snack bij je

Het is nu een kwestie van timemanagement. Zorg dat je ALTIJD een tas met sportspullen, schone kleren en een verantwoorde snack bij je hebt. Je hoeft dan nooit langs huis en de kans dat je afgeleid wordt door huishouden, gezin of je lekkere bank is dan niet aanwezig. 

Tip 4: sporten voor of na werk en ga niet langs huis

Kies nu de beste tijdstippen. We adviseren je direct voor of direct uit werk naar de sportschool te gaan. Maak het een vast onderdeel van je routine net zoals werken, halen/brengen van je kinderen, etc. Als je de gelegenheid hebt is ook tijdens de lunch een prima alternatief. Eerst naar huis gaan is gewoon niet handig: de kans wordt alleen maar groter dat je niet gaat en je kunt er niets mee winnen.

Tip 5: neem pre-workout als je je moe voelt

Heb je geen fut om na werk of ‘s avonds te gaan? Kies een goede pre-workout snack. Je hebt shakes, bars en andere pre workout drankjes die je lichaam vrijwel direct een enorme boost geven. Je bent dat slappe futloze gevoel binnen no-time kwijt.

Tip 6: ga op tijd naar bed

Vermoeidheid is een killer voor je sportschoolbezoek, maar ook voor je resultaten. Zoals je nu prioriteit geeft aan het sporten, zo moet je tegelijkertijd prioriteit geven aan voldoende slapen. Dat is 7 – 9 uur per dag voor iemand die sport. Je lichaam heeft die tijd nodig om te herstellen. Slapen helpt ook het reguleren van ghrelin, het hormoon dat je een hongergevoel geeft. Te weinig slaap leidt tot hogere ghreline niveaus die je hongerig maken en dus je afvalvoornemens saboteren. Ga gestructureerd op tijd naar bed, leg je telefoon weg en kijk die spannende netflix aflevering morgen maar. Maak hier echt werk van. Te weinig slaap betekent te weinig energie om te sporten te volgende dag.
Je weet nu dat sporten en voldoende en rusten cruciaal is. Nu blijft er nog één horde over: ik heb geen tijd om (gezond) te koken. Sommige mensen prepareren verschillende maaltijden voor de week vooruit. Je kunt er ook voor kiezen om handige en snelle kooktechnieken te gebruiken.

Tip 7: koop een slow cooker

Een slow cooker is een pan, met een uitneembaar deel, waarin je ingrediënten langzaam aan op lage temperatuur gaart. Het kan niet aanbranden of vlamvatten en dat maakt het zo geschikt voor onze tip: kook terwijl je slaapt. Echt waar, gooi je kipfilet met wat bouillon en kruiden in de slow cooker en zet hem aan als je gaat slapen. De volgende morgen is je eten gaar en klaar en kun je het in de koelkast zetten. Door de lage temperatuur blijft de voedingswaarde optimaal. Slow cookers zijn gelukkig ook niet al te duur en overal verkrijgbaar.

Tip 8: koop een stoominzet voor je pan

Een andere en snelle manier van bijvoorbeeld groenten bereiden is door te stomen. Met een pan inzet, een laagje water en de deksel stoom je groenten in een handomdraai bijtgaar. Ook bij het stomen blijft veel van de voedingswaarde behouden. Gestoomde groenten kun je ook makkelijk invriezen en zo kun je maaltijden makkelijk vooruit preparen. Een deel van de vitaminen komt in het stoomwater terecht. Als je die niet wilt weggooien kun je het makkelijk gebruiken in andere gerechten. Een pan inzet voor stomen is overal verkrijgbaar en IKEA heeft de inzetten ook los verkrijgbaar. Nauwelijks een investering te noemen, maar wel een must have voor een slimme en gezonde chef.

Tip 9: investeer in slimme bakjes

Als je maaltijden wilt meenemen naar werk of wilt prepareren voor later dan wil je zo min mogelijk gedoe en troep. Dat geldt ook voor het serveren van de maaltijd. Het klinkt onnozel, maar dit bespaart je veel werk en handelingen: neem bakjes die in de koelkast, vriezer, magnetron en oven kunnen. Er zijn glazen bakjes die hiervoor geschikt zijn en het voordeel van glas is dat er ook geen hormoon verstorende goedjes in kunnen zitten en dat je kunt zien wat er in zit. Uiteraard is glas wel wat kwetsbaar en zwaarder, maar wij vinden het meer dan de moeite waard. Ook hier biedt IKEA oplossingen voor, maar zo zullen er nog veel meer winkels zijn.

Tot slot

Het excuus “geen tijd” ga je effectief te lijf met deze time management trucs. Of beter gezegd: deze technieken stellen je in staat om gemotiveerd en gezond te leven zonder dat je veel hoeft te laten. Probeer altijd slimmigheden en shortcuts te vinden en geniet van je drukke, leuke en mooie leven.

PS: deel je eigen trucs en tips op anderen te helpen.

Bron: Sir Winston Fitness

- Sir Winston Fitness Blog -
Gratis tips voor een gezonder leven

  • 2 keer per maand
  • Exclusieve tips:
      Voeding, Training, Lifestyle
  • Als eerste op de hoogte
Ja, stuur me de gratis tips