Blog

Gezonde snacktips

In veel eten zit suiker. Waarom je geraffineerde suikers beter kunt vermijden is bekend. Maar wat kun je dan ongestraft pakken als tussendoortje of als je lekker op de bank zit? Een paar suikervrije tips op een rij.

Kwark

Kwark zit boordevol eiwitten die je energie geven en helpen herstellen na je training! Uiteraard kies je geen kwark met rare modieuze smaakjes en allerlei toevoegingen. Je kunt het zelf wat opfleuren met wat banaan of stukjes fruit of noten. Wees daarmee niet te scheutig.

Noten

Noten bevatten wel calorieën, maar zijn over het algemeen vrij gezond. Ze bevatten eiwitten en essentiële vetzuren en zijn rijk aan voedingsstoffen. Ze zijn rijk aan voedingsstoffen, eiwitten en essentiële vetzuren en zijn ze dé perfecte remedie tegen een rammelende maag. Ze zorgen voor een stralende huid en stabiliseren je bloedsuikerspiegel. Ze zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar, dus je kunt er eindeloos mee variëren! De gezondste noten zijn pecannoten, amandelen en walnoten. En dan met name natuurlijk de ongezouten en onbewerkte varianten.

Edamame

Deze Oosterse sojabonen zijn rijk aan proteïnen en vezels en is erg lekker. Het zijn eigenlijk jonge, nog niet rijpe peulen met daarin de boontjes/erwtjes van de sojaplant. De peultjes kun je kort met grof zeezout koken, maar het beste is ze koud als snack te eten. Je eet alleen de “erwtjes”, de draderige doppen/peulen gooi je weg. Een prima alternatief voor je minitomaatjes en komkommer.

Caprese-stokjes

Eigenlijk TE simpel deze snack, maar oh zo lekker. Neem wat verse blaadjes basilicum, wat cherrytomaatjes en een aantal bolletjes mozzarella en rijg deze om en om aan een satéstokje. Deze caprese-stokjes heb je in een handomdraai klaar en zijn natuurlijk uitermate geschikt om je collega’s ogen uit te steken. Uhm, niet letterlijk natuurlijk.

Gekookt ei

Niet alleen geschikt voor de zondagochtend, want een hardgekookt ei stilt prima je knorrende maag dankzij de, jawel, eiwitten.

Quinoa

Ja, ja, ook een “superfood” heeft het gemaakt in dit lijstje. Een bakje van deze gezonde granen is het perfecte tussendoortje want ook hier geldt dat het boordevol vitamines, mineralen, vezels en eiwitten zit! Je kunt het prima mengen met wat noten of blauwe bessen of fruit.

Zonnebloempitten

Wil je iets knabbelen op iets zouts? Neem dan een handje zonnebloempitten. Je eet alleen het zaadje natuurlijk. De pitten zijn rijk aan vezels, vitamines, mineralen en onverzadigde vetzuren. Ook geschikt als toevoeging in je salade.

Tot slot nog een algemene tip. Als je groente en fruit eet, neem dan bij voorkeur groente en fruit die in het seizoen zijn. Deze bevatten meer vitamines omdat ze beter gerijpt zijn en een minder lange weg afleggen voordat ze bij jou in de super liggen.

Lees verder

Menu