Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu
Overzicht

Nieuws

motivatie trainen - sir winston Fitness

Hoe maak je zin om te trainen?

19 februari 2016

Motivatie om te trainen: Tips & Trucs

We kennen allemaal die dagen dat je gewoon geen motivatie hebt om te gaan trainen of dat je gewoon geen fut hebt om op de beoogde intensiteit te trainen. Je hoort je zelf al denken “heb ik niet een extra rustdag nodig” of “zal ik m’n schema omgooien”. Op zulke dagen is het vaak niet een kwestie van doorzetten. Het gaat om het ontbreken van een intrinsieke motivatie, om het gemis van dat juiste gevoel. Professionele atleten en coaches hebben zo hun trucs en strategieën die natuurlijk ook voor jou werken ook al ben je niet op zoek naar een wereldrecord of Olympisch goud.

Dus voordat je je trainingsdag aan de wilgen hangt probeer je voortaan eerst één van onderstaande strategieën.

Planning

Oke, dit is misschien een beetje flauw om mee te beginnen, maar het is wel de basis. Overzees zeggen ze heel mooi: failing to plan is planning to fail. Je moet je dagen dusdanig inplannen dat er voldoende tijd en ruimte is voor je workout. Een te drukke dag of een te krap schema leiden vaak tot een overgeslagen workout of een futloze workout. Verder is het van belang dat je een goed trainingsschema hebt. Het neemt de vraag weg “Wat moet ik gaan doen” en het is alleen maar de vraag of je het gaat doen wat je van plan bent of niet.

Denkbeeldige trainingspartner

Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar deze strategie werkt over het algemeen heel goed. Je hoeft natuurlijk geen denkbeeldige gesprekken te voeren of te gaan spotten bij een lege bench press. Wat doe je dan wel? Denk aan een atleet waar je naar opkijkt. Op het gebied van krachtraining of een andere sporter. Vervolgens ga je samen trainen. Je probeert natuurlijk een goede indruk te maken. Wedden dat je een top workout eruit perst?

Wees dankbaar

Soms hebben we even een reality check en een veranderd perspectief nodig om onze motivatie te hervinden. Jij bent gezond van lijf en leden, maar die luxe heeft niet iedereen. Denk ook eens aan die mensen die ondanks hun handicap of lichamelijke beperkingen tot de grootste prestaties in staat zijn. Hun motivatie en doorzettingsvermogen is bewonderenswaardig en inspirerend. Het gaat om de mindset. Dus wees dankbaar dat jij geen extra belemmeringen hebt en maak daar dankbaar gebruik van door onbekommerd te gaan trainen.

Get hyper

Ken je dat, dat kinderen na een cartoon of film helemaal losgaan en de huiskamer verbouwen met hun capriolen? Dat effect van opgebouwde adrenaline (bepaalde hormonen en neurotransmitters) die dan eruit moet in de vorm van ongebreidelde energie? Dat werkt ook voor volwassen hoor. Waar jij hyper van wordt verschilt natuurlijk per persoon, maar in mijn geval doen goede vechtscenes of workout videos het altijd goed. Heb je wat inspiratie nodig? Denk eens aan de scenes van Leonidas in 300, Russel Crow in Gladiator, de Helm’s deep battle uit Two Towers, Kill Bill, Marv in Sin City, Jet li in Kiss of Dragon, Wesley Snipes in Blade of één van Bruce Lee klassiekers. 

Doe iets anders

Als je jezelf echt niet kunt motiveren om je schema te volgen doe dan uiteindelijk maar iets anders. Maar doe dus in ieder geval iets en sla je workout niet over. Pak eens wat spiergroepen beet die je goed additioneel kunt trainen zonder je hele schema in de war te gooien. Denk bijvoorbeeld eens aan het trainen van je onderarmen of je rotator cufs. Het zijn relatief kleine spieren die bij veel mensen toch ondertraind zijn. Je zult door zo’n workout geen schuld of schaamtegevoel overhouden en je voelt je al gauw beter doordat je gesport hebt.

Overige manieren

Er zijn natuurlijk nog vele andere manieren om jezelf te motiveren. Meditatie wordt ook vaak toegepast om het hoofd vrij te maken en motivatie en energie te hervinden. We zijn uiteraard benieuwd welke van genoemde strategieën voor jou werken of dat je zelf nog een goede strategie hebt die je met ons wilt delen.

Bronnen:

Charles R. Poliquin

Sir Winston Fitness

- Sir Winston Fitness Blog -
Gratis tips voor een gezonder leven

  • 2 keer per maand
  • Exclusieve tips:
      Voeding, Training, Lifestyle
  • Als eerste op de hoogte
Ja, stuur me de gratis tips