Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu
Overzicht

Nieuws

lunchgewoonten-sir-winston-fitness

Slechte lunchgewoonten

13 december 2016

Als je op je streefgewicht wilt komen (en blijven) dan kun je onderstaande lunchgewoonten maar beter afleren. Vanzelfsprekend is het belangrijk om een gezonde en voedzame lunch tot je te nemen. Toch is dat soms minder vanzelfsprekend vanwege alle dagelijkse drukte. Je lunch is net zo belangrijk als je ontbijt en avondeten. Als je op je je gewicht wilt letten dan is het raadzaam om de volgende lunchgewoonten zo snel mogelijk af te leren.

Eten achter je bureau

Doe je dit? Stop er aub gelijk mee. Je bent echt niet de enige, maar het is een hele ongezonde gewoonte. Allereerst, onderzoek heeft uitgewezen dat je toetsenbord meer bacteriën bevat dan een gemiddelde wc-bril. Laat die even inzinken…

En dat is overigens nog niet de voornaamste reden waarom het zo’n slechte gewoonte is. Eten achter je bureau betekent namelijk dat je niet met je eten ‘bezig’ bent. Eén van de voornaamste oorzaken van teveel eten.

Achter je bureau zitten betekent ook dat je zit. En we zitten al teveel heel de dag. Dat langdurig zitten kunnen we niet, zoals de meeste denken, compenseren door ’s avonds en in het weekend wat extra te bewegen en te sporten. Je hoeft niet elke dag een blokje om te lopen, maar een 10 minuten rondje of je loopje naar de kantine maken veel verschil. Niet wat betreft calorieën verbranden natuurlijk, maar wel voor je houding, je spieren en je doorbloeding.

Achter je bureau lunchen is dus een slecht idee. Geef prioriteit aan je gezond en maak dat halfuurtje of uurtje goed vrij.

Je lunch kopen

In veel bedrijven met inhouse catering heel gewoon, maar ook het buiten de deuren “halen” van je lunch is bij velen gemeengoed. Het is lekker en het is makkelijk. Feit is wel dat je niet precies weet wat er allemaal in je lunch verwerkt is dat misschien niet zo gezond is met het oog op je gewichtsdoelstellingen. Ook de portiegrootte is een ding dat je goed in de gaten moet houden, want je krijgt al gauw meer binnen dan je eigenlijk nodig hebt. Als je voor zekerheid gaat en als je serieus werk maakt van je doelstellingen dan besteed je tijd aan het zelf samenstellen van je lunch. Je kunt jezelf natuurlijk best belonen voor je inzet door bijv. eens per week iets lekkers te halen.

Voorverpakte maaltijden

Wat voor het voorgaande geldt gaat eigenlijk ook op voor de geprepareerde sandwiches en diepvries- en koelvakmaaltijden. Deze laatste zijn lekker snel in de magnetron op te warmen en smaken goed. Maar de voedingswaarde is vaak niet ideaal, zitten bomvol calorieën en ze bevatten doorgaans veel te veel zout. De portie is ook hier zeker een ding; tijdens de lunch eet je al gauw een volwaardige avondmaaltijd weg. Veel te veel voor iemand die overwegend zittend op kantoor zijn werk doet. Als je van een lekker warme lunch wilt genieten dan raden we je aan om de avond ervoor wat extra te maken en dit “restje” de volgende dag mee naar kantoor te nemen.

(Light) Frisdrankje bij je lunch

Het kan heerlijk zijn zo’n koel frisdrankje bij de lunch. En de light variant kan helemaal geen kwaad toch?!? Niet helemaal. Tuurlijk, de light variant bevat geen calorieën en smaakt toch lekker zoet. Maar de zoetstoffen kunnen je al snel weer een hongergevoel opleveren. En zo’n blikje drink je toch leeg, je vrijwel altijd een opgeblazen gevoel overlatend. Vervolgens “geniet” je onbedoeld nog wat langer van je lunch door alle oprispingen. Frisdranken, light of niet, bevatten helemaal niets dat je lichaam nodig heeft of waar het wat mee kan. Je kunt ze beter echt links laten liggen. We weten dat het niet helemaal hetzelfde is, maar neem lekker fris water. Je kan het wat lekkerder maken door wat citroen of komkommer erin te doen. Als je dit even volhoudt dan wen je er aan en kun je je frisdrankje missen als kiespijn.

Te lang wachten met eten

Als je te lang wacht met eten dan heb je vaak zoveel trek dat je tijdens je lunch veel te veel eet. Overbrug je dag met snacks tussen de hoofdmaaltijden. Je krijgt dan “niet teveel” trek, je kunt je beter concentreren op je werk en het voorkomt dat je moodswings krijgt. De kans dat je dan een overstag gaat om een lekker “foute” lunch te gaan halen wordt ook een stuk kleiner. Probeer ook een vaste lunch- en snacktijdstippen aan te houden. Dan weet je wanneer je wat moet eten en je lichaam is heel de dag voorzien van voldoende brandstof.

Lunch overslaan

Dit is zo’n beetje wel het domste wat je kunt doen. Als je je lunch overslaat, al dan niet bewust om calorie inname te beperken of onbewust omdat je dag voorbij vliegt, dan zie je iets belangrijks over het hoofd. Je lichaam heeft namelijk voldoende voedingsstoffen nodig om je alert en fit te houden. Door het overslaan van maaltijden verstoor je je metabolisme; je lichaam gaat dan in de spaarstand.  Dat is feitelijk de reden waarom diëten ook nooit op de lange termijn werken. Zet dus gewoon een reminder in je telefoon of agenda als je snel de neiging hebt om je lunch te verwaarlozen en dwing jezelf om een zekere regelmaat aan te houden.

Bron: Sir Winston Fitness

- Sir Winston Fitness Blog -
Gratis tips voor een gezonder leven

  • 2 keer per maand
  • Exclusieve tips:
      Voeding, Training, Lifestyle
  • Als eerste op de hoogte
Ja, stuur me de gratis tips