Facebook Menu
Facebook
Sir Winston Fitness
Menu
Overzicht

Nieuws

tips om af te vallen na de feestdagen Sir Winston Fitness

5 tips om af te vallen

24 december 2015

De kans is groot dat je deze decembermaand toch iets meer hebt gegeten en gesnoept dan gepland. Het kan ook bijna niet anders met zoveel verleidingen in een korte periode: de chocola en het strooigoed van de Sint, je Kerstdiners, ontbijtjes en Kerstborrels op werk en als klap op de vuurpijl die lekker oliebollen en flappen. Tel daar boven op dat je deze maand meer zit en minder beweegt en gemiddeld genomen komen we dan ongeveer 0,5 kilo aan volgens Quest.
Om snel die extra kilo’s af te vallen hierbij een paar tips. Begrijp hoe je lichaam werkt en doe daar je voordeel mee.

Tip 1: Even geen suikers

Het is allang bewezen: suikers kunnen zeer verslavend werken en een vicieuze cirkel inleiden. Dit komt met name door de insuline pieken en dalen in je bloed die door suikerrijke voeding worden veroorzaakt. Je lichaam reageert door insuline aan te maken waardoor je bloedsuiker niveau daalt. Dit veroorzaakt allereerst dat je de calorieën eerder gaat opslaan als vet en bovendien krijg je later die welbekende sugar crash waardoor je snel geïrriteerd raakt en je gauw slaperig voelt. Ook krijg je hierdoor weer trek in zoetigheid omdat je lichaam je bloedsuikerniveau weer wilt verhogen. En zo ontstaat dus dat sneeuwbaleffect waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt die steeds moeilijker wordt te doorbreken. Lees meer informatie hierover in dit artikel.
De oplossing vraagt wat discipline, maar het is het waard: neem vier tot tien dagen geen toetjes en snoep. Na een paar dagen wordt het steeds makkelijker vol te houden omdat de aandrang van je lichaam afneemt en je lichaam de voorkeur begint te geven aan natuurlijke suikers zoals die in fruit en groenten zitten.

Tip 2: Verklein je maag

Nee, niet operatief natuurlijk. Je maag is als het ware elastisch en kan in omvang toe- of afnemen afhankelijk van de hoeveelheid eten die je consumeert. Aangezien je net een periode veel hebt gegeten is de kans groot dat je maag vergroot is.
Een simpele truc om minder te eten is door 1/3 van het eten op je bord NIET op te eten. Voorkom elke verleiding dit te doen en houdt dit een aantal weken vol. Niet alleen voorkom je dat je honderden calorieën niet binnenkrijgt, maar e maag zal zich geleidelijk verkleinen waardoor je ook eerder verzadigd raakt.

Tip 3: Verhoog je proteïne inname

Dit is een makkelijke en een inkoppertje voor iedereen. Verhoog je eiwit inname, want van eiwitten is aangetoond dat deze je langer een verzadigd gevoel geven. Ze zijn moeilijker te verteren voor je lichaam en geven minder pieken en dalen in insuline. Voorts zitten eiwitten in producten wat “vullende” producten en je lichaam moet wat calorieën verbranden om ze te verteren. Onderzoek heeft aangetoond dat proefpersonen die een koolhydraatrijk ontbijt of lunch vervingen met een eiwitrijke variant minder snel behoefte hadden aan hun volgende maaltijd.
Dus ga eens voor proteïne bronnen die laag in hun vetten zitten zoals kip, zalm, Griekse yoghurt, kwark of kalkoen. Zorg dat je al maaltijden eiwitten bevatten en je zult veel minder snaaien.

Tip 4: Geen alcohol

Je hebt het nodige geproost de afgelopen periode en helaas heeft alcohol, behalve de vetten en suikers, nog een andere negatieve werking op je lichaam. Je maag en hersenen gaan anders om met deze vloeibare calorieën en geven je niet een gevoel van volheid en verzadiging. Daardoor eet en drink je meer en krijg je “ongemerkt” veel meer calorieën binnen. En calorieën die je niet verbrandt of gebruikt worden opgeslagen als energie.
Het wordt nu tijd voor caloriearme dranken zoals thee, koolzuurhoudend water of water met wat vruchtensap. Heel vaak wordt dorst gevoel verkeerd geïnterpreteerd. Dus als je weer die prikkel voelt om te snacken probeer dan eerst eens wat glazen te drinken. Als het een valse honger was dan is het gevoel na 20 minuten verdwenen. Deze drankjes geven een boost aan je metabolisme en beteugelen je hongergevoel en brengen gezonde antioxidanten met zich mee.

Tip 5: Meer bewegen

Tsja, het is de grootste open deur aller tijden natuurlijk, maar trappen hem even in: gewichtsverlies gaat veel sneller als je dagelijks beweegt. Pak je normale sport routine zo snel mogelijk op en als je die niet hebt dan is het echt noodzaak iets te gaan doen wat je leuk vindt. Zoek ook iets in de buurt, van je werk of huis, waardoor het laagdrempelig blijft. Het helpt ook af te spreken met anderen, om bijvoorbeeld groepslessen te volgen of een Personal Trainer in te schakelen. Als je al frequent naar de sportschool gaat dan kun je overwegen om op je rustdagen wat lichte cardio te doen om het proces te versnellen.

Wij kunnen je tips geven wat je wilt, maar nu ben jij aan zet! Veel succes en we horen je graag als je nog vragen hebt.

Bronnen:

Quest

Sir Winston Fitness

- Sir Winston Fitness Blog -
Gratis tips voor een gezonder leven

  • 2 keer per maand
  • Exclusieve tips:
      Voeding, Training, Lifestyle
  • Als eerste op de hoogte
Ja, stuur me de gratis tips