Gemiddeld wordt een volwassene drie keer per jaar verkouden en duurt zo’n verkoudheid een week. Als je graag wilt hardlopen duurt zo’n week lang! Maar mag je verkouden hardlopen?

De vraag is legitiem, want aan een verkoudheid kun je vaak niets doen. Het wordt meestal veroorzaakt door een rhinovirus. Het klinkt als neushoorn en zo voel je je meestal ook. Omdat het een virus is heeft een antibioticumkuur geen effect! Er zit niets anders op dan te wachten tot het vanzelf over gaat. Voor de duidelijkheid: verkouden zijn is niet hetzelfde als de griep hebben! Bij de griep doet namelijk je hele lichaam pijn en bovendien gaat de griep gaat gepaard met koorts.

Verkouden hardlopen

Het verlossende antwoord is dat je in principe met een verkoudheidje prima kunt hardlopen. Als je het goed te pakken hebt voelen de meeste mensen zich zo lamlendig dat ze er echter niet aan moeten denken om te hardlopen. Maar de fanatiekelingen onder ons  willen geen training missen. Of voelen zich gewoon niet prettig zonder hun dagelijkse hardlooprondje. Of je veilig kunt hardlopen kun je zelf vaststellen met de zogenaamde Boven/Onder de Nek regel.

De Boven/Onder de Nek Regel

Zitten je symptomen bóven je nek? Denk aan loopneus, niezen, keelpijn, dan mag je verkouden hardlopen. Doe het wel rustig aan. En let goed op of je niet duizelig, misselijk wordt of meer zweet dan normaal. Gebeurt dit wel, dan moet je stoppen met hardlopen.

Zitten je symptomen ónder je nek? Denk aan vastzittend slijm en heel erg hoesten. Ga dan niet verkouden hardlopen. Ziek rustig uit voordat je weer gaat hardlopen. Ga je toch hardlopen? Dan maak je jezelf misschien wel zieker. Er zijn gevallen geweest  dat men een longontsteking opliep door verkouden te gaan hardlopen.

Let op: als je koorts hebt NOOIT gaan hardlopen! De regel is dan niet van toepassing.

Hardlopen voorkomt verkoudheden

Wist je dat mensen die hardlopen minder vaak verkouden zijn. Onderzoekers zeggen dat hardlopers 20 tot 30% minder vaak verkouden zijn mensen die weinig of niet bewegen! Lichamelijke inspanning zorgt voor een goede weerstand. Het is het fijn om te weten dat elke keer dat je rustig gaat hardlopen, je immuunsysteem een boost krijgt! Na het hardlopen heb je meer zogenaamde “Natural Killer Cells”! Die rennen rond en slaan bacteriën en virussen de kop in. Ze zijn de Arnold Schwarzeneggers in je lichaam en “Terminaten” de bad guys.

Verkouden door te intensief hardlopen

Hardlopen is goed voor je weerstand. Maar als je te vaak en te intensief gaat hardlopen kan het juist je weerstand ondermijnen. Je lichaam wordt kwetsbaar in plaats van sterker. Dus ben je druk bezig met een trainingsschema? En merk je dat je ineens veel vaker verkouden wordt? Dan kan dit een teken zijn dat je teveel vraagt van je lichaam.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om jezelf zo sterk mogelijk te maken en de kans op verkoudheid te verkleinen. Het is geen rocket science:

  • Zorg dat je genoeg slaapt (8 uur)
  • Was je handen goed met zeep
  • Eet gezond
  • Train niet als een gek! Zorg voor de juiste balans tussen inspanning en ontspanning. Ontspanning = rust = herstel!

Conclusie

Je kunt dus verkouden hardlopen mits je symptomen alleen boven je nek zitten en je geen koorts hebt. Doe het wel rustig aan en probeer geen records te zetten.

Menu