Blog

Vitamine D

Vitamine D = Vitamine Zon

Vitamine D wordt ook wel de vitamine van de zon genoemd. Je kunt het namelijk zelf aanmaken onder invloed van zonlicht. Met al 15 tot 30 minuten met je handen en je blote bol in het zonnetje zou je in de zomer al genoeg hebben om aan je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid  te komen. Maar de zon is schijnt niet heel het jaar zo krachtig, laat staan dat jij tijd hebt om elke dag een half uur in de zon te chillen.

Gelukkig kun je deze vitamine ook via je voeding binnenkrijgen. Het zit in vette vis, visolie, ei en wordt vaak toegevoegd aan margarine en halvarine. Maar het is best lastig daarvan elke dag voldoende van binnen te krijgen. Daarom adviseren wij, zeker in minder zonnige perioden en in de winter, om extra vitamine D binnen te krijgen. Dat geldt ook voor personen die binnen de onderstaand genoemde risicogroepen vallen. Dat kan met een multivitamine of met specifieke Vitamine D supplementen.

Het belang

Bij een tekort aan vitamine D kun je je al gauw lusteloos en moe voelen. Maar er zijn nog veel vervelendere symptomen en effecten zoals bloedend tandvlees, spier- en/of gewrichtspijnen, angstaanvallen, hyperventilatie en krampen en spiertrillingen. Ook je botten kunnen zwakker worden. Een langdurig Vitamine D tekort kan leiden tot rachitis (botvervorming) bij kinderen, groeiachterstanden en botontkalking.

Voor een (kracht)sporter heeft vitamine D nog een belangrijke functie bij het herstel van het lichaam. Door de verbeterde opname van aminozuren draagt het bij aan het opbouwen van (spier) weefsels. Vitamine D zorgt er samen met calcium voor sterke botten en voorkomt dus ook osteoporose (botontkalking). Daarnaast heeft vitamine D een positieve werking op het immuunsysteem en dus onze weerstand. Tot slot is Vitamine D ook een hormoon, dat maakt het geheel nog wat complexer.

Het mag duidelijk zijn dat Vitamine D heel belangrijk voor ons is en dat je er geen tekort van wilt hebben.

Risicogroepen

Bepaalde groepen mensen zijn extra gevoelig voor een Vitamine D tekort.

  • kinderen jonger dan 4 jaar
  • volwassenen en kinderen vanaf 4 jaar met een donkere huidskleur zonlicht wordt niet goed opgenomen door de huid vanwege extra pigment bij donkere huidskleur.
  • volwassenen en kinderen vanaf 4 jaar die onvoldoende buiten komen
  • mensen die buiten altijd een sluier of burka dragen en daardoor geen zonlicht vangen
  • vrouwen vanaf 50 jaar omdat de huid minder goed in staat is vitamine D aan te maken
  • mannen vanaf 70 jaar omdat de huid minder goed in staat is vitamine D aan te maken

Vraag onze instructeurs naar voedingsadviezen en bij jouw passende vormen van vitamine suppletie!

Lees verder

Menu