Wil je een mooie huid?

Je hoort het regelmatig: voor een mooie huid moet je veel water drinken. Maar alleen water drinken is lang niet voldoende. Meer water drinken helpt alleen wanneer je een tekort aan vocht in je lichaam hebt. Een vochttekort veroorzaakt een droge huid en rimpels. Als je het tekort aanvult zal je huid er inderdaad beter uitzien.

Hoe weet je of je een tekort aan vocht hebt?

Allereerst dus als je een droge huid hebt en zich opvallend veel rimpels zich manifesteren. Verder kun je het zien aan de kleur van je urine. Wanneer de kleur lichtgeel of kleurloos is dan is je vochthuishouding goed. Is je vocht donker van kleur kan dat wijzen op vocht te kort. Daarom is je ochtendplasje dus ook altijd lekker donker. Er zitten veel afvalstoffen in en je hebt in je slaap natuurlijk geen vocht tot je genomen. Check onderstaande afbeelding over wat de kleur van je urine je verteld.

Hoeveel water heb je nodig?

Zorg er in ieder geval voor dat je dagelijks tussen de 1,5 en 3 liter vocht binnen krijgt. De precieze hoeveelheid hangt af van je voeding, inspanning en het seizoen. Je kunt je voorstellen dat je tijdens het sporten of op een warme zomerdag meer zweet. Al het vocht dat je lichaam verlaat moet altijd weer aangevuld worden.

Geen vochttekort maar toch mooiere huid?

Kijk dan eens goed naar je voeding. Met name vitamine A, C en E zorgen voor een mooiere en vooral gezondere huid. Vitamine A zorgt voor de opbouw van je huid, je haar en een goede werking van je ogen. Vitamine C zorgt voor een goede wondgenezing en draagt bij aan een goede weerstand.  Bovendien is het een antioxidant. Het helpt om je lichaam schoon te houden. Vitamine E werkt opname bevorderend voor Vitamine A en B caroteen (voorloper van vitamine A) en is tevens een sterke antioxidant.

Oke, maar wat moet je dan eten?

Eet divers en zorg ervoor dat onderstaande producten met enige regelmaat op je bord terecht komen.

Vitamine A:        zuivel, vette vis, kaas, boter, fel gekleurde vruchten en groente. Van de groenten met name mango’s, wortels, tomaten, paprika, spinazie en broccoli.

Vitamine C:        Groente, fruit (met name citrusfruit), maar ook aardbeien, bessen, kiwi’s en koolsoorten.

Vitamine E:        Plantaardige oliën als zonnebloemolie, palmolie, volkoren producten, eidooier, noten en zaden.

Nu weet je wat je naar binnen moet werken voor een mooiere en gezondere huid. Blijf echter genoeg water drinken want dit is voor nog veel meer dingen erg belangrijk. Maar daarover een andere keer meer.

Menu